Inom rekrytering så finns det olika delar som ska göras. Bland annat ska du skapa en rekryteringsannons, om tilltalar de du vill ska söka det jobb du har att erbjuda. Som en hjälp på vägen i din rekrytering så kan du välja att använda Recruto. Det är ett webbaserat rekryteringsverktyg som är en bra hjälp på vägen.
Att göra en bra rekrytering börjar ofta med en bra annons. Anna Dyhre berättar hur du rekryterar rätt i en artikel på nätet. När du ska utforma annonsen så har vi ett par tips.
Börja att ha en rak och tydlig jobbtitel, så att det är enkelt att hitta din annons. Det är även bra att lägga till ett par förklarande adjektiv. Är det en projektledare inom IT du söker, så skriv ut det och skriv inte bara projektledare.
Sedan, under jobbtiteln är det bra att ha en underrubrik där du säljer in befattningen med så få ord du kan. Ungefär fem nyckelord är bra att få med. Undvik helst tomma fraser och klyschor. Framhäv hellre unika saker.
Tredje steget är att beskriva jobbet. Det ska skrivas på ett sätt för att fånga kandidatens uppmärksamhet. Det direkt, utan att ha en massa nonsens före. Tänk på platsannonsen som vilken annan annons som helst – du måste fånga läsarens intresse innan du går in på detaljer. Det ska få personen att vilja söka det jobb du har att erbjuda.
Du måste dock även få med befattningsbeskrivning, alltså vad jobbet går ut på i praktiken. Se till så att du är tydlig och relevant. Ta bort saker som är självklara. Undvik interna begrepp som inte är självklara för människor utanför organisationen
Ofta händer det att man använder samma företags- eller organisationsbeskrivning i alla platsannonser. Undvik det och anpassa det istället till den annons du skriver just nu.
En annons måste även ha en kravprofil, där du listar vad personen som söker ska ha för meriter med mera. Ha inte för lång lista, utan ta med det viktigaste som är ett måste för att klara av jobbet så som de formella kraven, till exempel om det krävs det en viss utbildning eller licens för att klara jobbet.
Se även till så att det finns flera kontaktvägar. Du bör finnas tillgänglig via e-post, telefon samt gärna i sociala medier. Kräv inte att kandidater omedelbart ska registrera sig, skapa konton och fylla i långa formulär.
När du ska skapa din platsannons, överskrid helst inte en A4-sida, förutsatt att du använder 12 punkters storlek i typsnittet Times. Det motsvarar cirka 4000 tecken, inklusive blanksteg. Tänk på att annonsen är bara ett sätt att locka till dig sökanden. Du kan lägga ut mer information på din hemsida eller berätta mer om det under intervjuerna som är nästa steg.
Se till att du lägger ner tid på att göra en bra annons, samt lägg ner tid på att hitta de bästa annonskanalerna för dina jobbannonser och den typ av tjänst som du ska utannonsera.
För att underlätta hela processen med att rekrytera så går det att använda er av ett bra rekryteringsverktyg. Det finns även företag som sysslar med rekrytering och bemanning på olika sätt som kan hjälpa dig med hela processen eller delar av den.